Keistimewaan Anak Perempuan

Besar pahalanya menggembirakan anak perempuan.

Kanak-Kanak Overdose Vitamin

Jadilah sahabat dan pendengar untuk anak anda.

Resepi Bayi

Resepi Menyediakan Makanan Anak Kecil Anda

Genius

Bagaimana anak-anak mempraktikkan perkara dan berfikir secara kritis dan kreatif

Bestnyer Main Buih Sabun

Rangsang perkembangan minda dengan main buih sabun

Impak Kem Motivasi

Impak positif daripada kem motivasi

Senarai Simple Recepi For Breakfast

Pelbagai variasi senarai resepi ringkas

21 Tempat Menarik Di Malaysia

Tempat menarik untuk honeymoon, famili day, release tension dsb

Isnin, 5 Ogos 2019

Baca, Tiup dan Bacakan Surah Al-A'la Bagi Anak Senang Jawab Soalan Peperiksaan



Apabila peperiksaan sekolah semakin dekat ramailah ibu bapa yang akan rungsing bagaimana anak mereka akan menjawab soalan exam nanti. Mereka pasti akan mencari kaedah dan cara belajar yang berkesan untuk anak mereka, cara menghafal pelajaran, doa mudah belajar atau doa menghadapi peperiksaan seperti Surah Al A’la dan sebagainya.

Sebenarnya banyak cara dan tips untuk menghafal pelajaran dengan mudah yang dikongsikan ramai guru-guru dan pelajar yang telah mendapat keputusan cemerlang. Walau bagaimanapun, mengulangkaji pelajaran adalah perlu untuk memantapkan lagi pembelajaran.

Perkongsian dari seorang guru yang dikenali sebagai Cikgu Mohd Fadli Salleh III ini pasti akan membantu ramai pelajar sekolah untuk mudah belajar dan juga menghadapi peperiksaan kerana amalan yang dikongsikan itu akan memudahkan para pelajar menghafal dan mudah ingat apa yang dipelajari dengan mengamalkan Surah Al A’la dan beberapa perkara lain yang harus dibuat sebelum exam.

Doa Menghadapi Peperiksaan dan Doa Mudah Belajar

Tadi masa PU Salman ceramah, dia selit satu amalan ‘mahal’ yang sesuai diamalkan oleh semua calon yang bakal menduduki peperiksaan.

Tak kiralah exam apa sekali pun. UPSR ke, PT3 ke, SPM ke, peringkat Universiti ke. Semuanya boleh.

Doa Mudah Menghafal Supaya Ingat

Ini juga boleh dikatakan sebagai doa penerang hati dalam pelajaran dan sebagai cara mudah menghafal supaya ingat dan tidak mudah lupa malahan doa ini juga boleh digunakan untuk anak atau mereka yang sedang belajar membaca Al-Quran, hafal sifir dan sebagainya yang melibatkan ilmu dan pendidikan.

Ini adalah  amalan yang boleh mengelakkan kita lupa apa juga ilmu yang telah dipelajari, dihafal dan sedang belajar. Untuk membaca doa mudah belajar ini sangat senang tuan-tuan untuk diamalkan.

1) Sebaiknya berwuduk dahulu.
2) Ambil segelas air kosong.
3) Baca Surah Al A’la ini.
4) Sampai ayat ke-enam “Sanuk riu ka fala tannsa” ulang 7x (tujuh kali) kemudian tiup dalam air.
5) Sambung bacaan hingga akhir ayat.
6) Minum air tersebut dan niatkan agar ilmu yang dihafal dan dipelajari tidak lupa semasa peperiksaan.

Sangat baik diamalkan di waktu pagi di hari peperiksaan. Untuk amalan setiap hari pun bagus juga jika boleh diamalkan.

Namun kalau boleh, pagi hari peperiksaan itu wajibkan diri buat ya. Suruh anak buat, ibu bapa pun boleh juga baca sama, tiup dan doakan.

Sesungguhnya tiada kejayaan tanpa redha Allah taala.

Silalah kongsi ilmu mahal ini agar ramai dapat manfaat. Kita usaha, selebihnya serah saja pada Tuhan Yang Maha Berkuasa.

Mohd Fadli Salleh – Memberi yang banyak, tidak menyorok yang sedikit. Itulah guru.

Semoga perkongsian doa menghadapi peperiksaan dan doa mudah belajar dengan menggunakan Surah Al A’la dan cara untuk melaksanakannya ini dapat membantu semua ibu bapa dan semua pelajar yang akan menghadapi peperiksaan serta kepada mereka yang sedang menuntut ilmu.

Semoga bermanfaat.

Rabu, 31 Julai 2019

5 Langkah Asas Membina Komunikasi Yang Baik Dengan Anak-Anak.

Hasil carian imej untuk anak dan ibu
Pertama.
Selalu ada dengan anak. SELALU.
Cari masa berdua dengan setiap anak dan mulakan perbualan.
Mulakan perbualan dengan bercerita. Bukan soalan bertalu-talu.

Kedua.
Bila anak bercakap. DENGAR.
Fahamkan apa cerita anak dan RESPON.
Hadirkan diri semasa anak bercerita. Pandang muka dan mata anak.
Pasti anak rasa sungguh berharga ibu dengar cerita saya.

Ketiga.
Jaga bahasa yang kita guna. Anak PENIRU terbaik.  Baik atau buruk, anak akan ikut.
Tak caya?
Tunggu seminggu lepas tu.
Kalau buruk, tunggu anak marah. Ayat apa yang keluar. Mesti uols terdetik..
"Macam pernah ku dengar ayat ini. Tapi di mana ya?!"
Kalau baik. Uols yang akan senyum sampai ke anting-anting. Anak siapa yang suwittt bersemut sangat nih. 

Keempat.
BERCAKAP.
Bukan membebel. Mengugut dan menyindir menyakitkan hati tau.
Dalam apa jua situasi, sila bercakap dengan tenang. Galakkan anak bercakap dan ceritakan perkara sebenar.
Dan pastikan masa itu, ibu mendengar dan memahami cerita dengan baik.

Kelima.
Raikan perasaan anak-anak. Elakkan menidakkan perasaan anak bila anak bercerita. Sekali lagi dengar dulu dan respon secara rasional.
Tarik nafas dulu dan lepass.
Tips ni nampak senang nak buat di kala ibu sedang dalam mood yang baik. Bila tiba masa ibu serabut. Kelaut semua tips parenting.
Jadi, penting ibu buat latihan pernafasan selalu. Setiap masa. Sehingga menjadi habit. Bila rasa nak bertukar. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan.

Selamat menDENGAR dan meRESPON hari ni.

Rabu, 20 Mac 2019

Ketika Anak Jawab Peperiksaan UPSR, Mak Ayah Lakukan 7 Amalan Ini


Doa seorang ibu untuk anaknya, tiada hijab. Ia tembus terus ke langit, sampai kepadanya tuhan. Dan ketika anak menduduki dan jawab peperiksaan besar dalam permulaan hidupnya, iaitu UPSR. Ibu ayah boleh lakukan 7 amalan ini.
Iringi setiap langkah anak dengan doa penerang hati agar anak tenang sepanjang berada dalam dewan peperiksaan. Sebab boleh terjadi, anak tiba-tiba panik lalu tak ingat jawapan yang mahu ditulis. Walhal sebelum ini sudah cukup bersedia dia menghafalnya.
Selain doa dan zikir, 7 amalan ini mak ayah boleh lakukan saat anak menghadapi peperiksaan. Ini yang dikongsikan oleh cikgu Mohd Fadli Salleh III kepada followernya di dalam facebook.

7 Amalan Ibu Bapa Saat Anak Menghadapi Peperiksaan
Banyak aku baca dan dengar perkongsian tips tentang apa amalan yang baik ibu bapa amalkan saat anak-anak sedang berjuang di medan peperiksaan. Aku kongsikan di sini ya.”
1. Ibu dan bapa hadir di sekolah sepanjang peperiksaan berlangsung. Bersalam dengan anak dan doakan mereka.
2. Saat anak melangkah masuk, ibu ‘hantar’ dengan doa agar anak ditajamkan akal dan diberi kemudahan untuk menjawab semua soalan.
3. Ibu beredar ke surau, buat solat hajat. Solat dhuha, solat taubat dan berdoalah.
4. Membaca Al Quran saat anak menjalani peperiksaan. Antara surah-surah yang disarankan seperti surah Al Fatihah, 3 Qul, Surah Insyirah dan surah Yaasin.
Tiada masalah nak baca mana-mana surah sebenarnya. Semua kalimah Allah adalah mukjizat.
5. Yang tidak boleh solat, selawat banyak-banyak, zikir dan hantar doa tanpa putus.
6. Bersedekah pada masjid dan fakir miskin dengan niat dipermudahkan urusan anak dan keluarga.
7. Puasa sunat bagi yang mampu dan tidak uzur.
Yang tidak dapat hadir ke sekolah, tiada masalah. Amalan-amalan ini boleh saja dilakukan di rumah atau di pejabat.
Malah ada sekolah tidak membenarkan ibu bapa berada dalam kawasan sekolah atas pelbagai faktor. Tenang saja, boleh lakukan di rumah dan di tempat kerja.
Mereka telah usaha, kita ibu bapa juga kena usaha. Sesungguhnya tiada kejayaan tanpa redha Allah taala.

Dekatnya Hubungan Hati Ibu Dan Anak

Ada hubungan hati antara seorang ibu dan ayah dengan anak-anak mereka. Satu hubungan yang sains tak mampu jelaskan.
Doa, zikir, ibadah dan selawat yang kita niat dengan ikhlas khusus untuk anak-anak sampai pada mereka. Membuat mereka tenang dan lapang dada.
Teruslah selawat, zikir, baca Quran dan sebagainya. Dan niatkan agar anak kita tenang dan senang menjawab peperiksaan.
InsyaAllah, ‘kiriman’ kita itu sampai pada mereka. Semoga semuanya berjaya dengan cemerlang. Amin.
Sumber/Foto: Mohd Fadli Salleh III, Kita hidup berTuhan / Berita Harian (Foto: Hasriyasyah Sabudin)

Amalan Dan Bacaan Memulakan Perniagan Online atau Kedai

Imej mungkin mengandungi: teks
Apabila anda ingin membuka pintu kedai atau promosi barang jualan tidak kira secara online ataupun premis.

Maka baca lah

-Surah Al-Fatihah 1x

-Selawat ke atas nabi 7x/11x
-Baca Surah An-Nashr 3x
Apabila sampai ayat "wa roaitannaa sayadkhuluna fi dinillahi afwaa jaa" maka niatlah dalam hati supaya ramai yang masuk dan tengok barang jualan anda seperti mana ramai kaum kuffar makkah yang memeluk agama islam setelah kemenangan makkah.
Surah ini menceritakan ramai kuffar mekkah memeluk agama islam apabila Allah memberi kemenangan kepada ummat islam di kota makkah,berpuak-puak dan berkumpulan-kumpulan kuffar memeluk agama Allah.
Kata guru: "hendaklah memperbanyakkan bertasbih,memuji Allah dan meminta Ampun sepanjang perniagaan"
Kata guru lagi "apa-apa amalan yang baik boleh di amalkan,tetapi lebih mujarrab jika beradab.. Setengah daripada beradab ialah meminta izin/ kebenaran sebelum beramal.



Sumber: FB Mustaman Mustafa

PES PERSEDIAAN RAMADHAN.


Imej mungkin mengandungi: makanan
PES PUTIH
Sesuai untuk Sup, Goreng capcai, Mi goreng, semur, Ikan stim.
BAHAN-BAHAN:
250 gm bawang merah
100 gm bawang putih
50 gm buah keras
3 sudu makan lada
2 sudu makan garam
100 ml minyak goreng | untuk kisar bahan
100 ml minyak goreng untuk menumis
CARA MEMASAK:
1. Kisar semua bahan bersama minyak. Kisar hingga halus.
2. Panaskan minyak untuk menumis, tumis bahan kisar sampai harum dan masak.
3. Masukkan garam. Biar seketika, angkat dan sejukkan.
4. Masukkan pes yang sudah sejuk ke dalam botol dan boleh digunakan bila-bila diperlukan.
PES MERAH
Sesuai untuk nasi goreng, sambal goreng,balado,ayam dan ikan goreng sambal, Shellout, Ayam sambal. Masak Asam Tumis, Asam Pedas, Kari, ikan dan ayam bakar.
BAHAN-BAHAN: 
500 gm cili merah
150 gm bawang merah
100 gm bawang putih
100 gm tomato
50 gm gula merah
2 sudu makan garam
100 ml minyak goreng |untuk kisar bahan
100 ml minyak goreng |untuk menumis
CARA MEMASAK:
1. Kisar semua bahan bersama minyak. Kisar hingga halus. Kecuali gula merah
2. Panaskan minyak untuk menumis, tumis bahan kisar sampai harum dan masak.
3. Masukkan garam dan gul merah. Tumis sebentar kemudian sejukkan
4. Masukkan pes yang sudah sejuk ke dalam botol dan boleh digunakan bila-bila diperlukan.
PES KUNING
Sesuai untuk buat soto, acar, pepes, gulai lemak
BAHAN-BAHAN:
100 gm buah keras
150 gm bawang putih
300 gm bawang merah
50 gm kunyit hidup
20 gm halia
20 gmr lengkuas
2 sudu makan lada
2 sudu makan garam
100 ml minyak goreng |untuk kisar bahan
100 ml minyak goreng untuk menumis

CARA MEMASAK:

1. Kisar semua bahan bersama minyak. Kisar hingga halus.
2. Panaskan minyak untuk menumis, tumis bahan kisar sampai harum dan masak.
3. Masukkan garam dan masak seketika. Angkat dan sejukkan.
4. Masukkan pes yang sudah sejuk ke dalam botol dan boleh digunakan bila-bila diperlukan.
PES OREN
Sesuai untuk ayam goreng, gulai, lodeh, rendang
BAHAN-BAHAN:
200 gm Cili merah
2.5 sudu makan ketumbar
300 gm bawang merah
150 gm bawang putih
100 gm buah keras
25 gm kunyit hidup
20 gm halia
20 gm lengkuas
2 sudu makan garam
100 ml minyak goreng | untuk kisar
100 ml minyak goreng | untuk menumis
CARA MEMASAK:
1. Kisar semua bahan bersama minyak hingga halus.
2. Panaskan minyak untuk menumis, tumis bahan kisar sampai harum dan masak.
3. Masukkan garam dan masak lagi seketika. Angkat dan sejukkan.
4. Masukkan pes yang sudah sejuk ke dalam botol dan boleh digunakan bila-bila diperlukan.

Sumber:FB Rahil Rasli

Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak, Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk!!




Pasti ada ibu bapa di luar sana yang ingin menerapkan sikap membawa bekal ke sekolah dalam diri anak-anak. Selain lebih jimat, ia juga jauh lebih berkhasiat dan selamat dimakan apabila dimasak dari rumah. Kebiasaannya, golongan ibu lebih sinonim dalam hal penyediaan makanan bekal anak-anak ke sekolah, namun tidak bagi keluarga ini.


Melalui satu posting di dalam sebuah group di Facebook, ayah ini telah berkongsi sebanyak 30  idea menu yang menyelerakan sebagai bekal anak-anaknya ke sekolah. Menariknya, dialah yang menyediakan bekalan tersebut dan sanggup bangun seawal 5 pagi untuk memasak.

“Untuk maklman yang bertanya berapa lama saya ambil masa untuk siapkan bekal, saya start bangun jam 5 pagi untuk siapkan bekal anak. Sebelum tidur saya dah prepare awal² bahan² untuk masak, jadi bila bangun bleh masak terus.
‘Biasanya jam 6 pagi bekal anak dan bekal saya ketempat kerja dah siap semua. Lepas tu baru saya mandi, solat, sarapan dan bersiap utk hantar anak kesekolah. Jam 6.45am dah kluar rumah ke sekolah anak. 
#Hari2BabaMasakBekalUntukAnak2

Selain itu, beliau turut memuat naik beberapa resipi untuk memudahkan ibu bapa memasak bekalan anak.


Wow! Menariknya! Boleh dilihat dalam setiap bekal pasti mempunyai lebih daripada satu jenis makanan. Rajin betul si bapa masakkan pelbagai menu bekal untuk anak-anak. Yang pasti ia lebih menyelerakan daripada makanan di kantin sekolah malah lebih berkhasiat!



Sumber : Keluarga via Hafiz Satar (MAHN)


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa