Selasa, 28 November 2017

CARA DIDIK ANAK JADI BERDIKARI




1. Amalkan anak-anak bergilir-gilir basuh pinggan selepas waktu makan malam, kemas meja dan sapu makanan tumpah bawah meja. Tak kira laki atau perempuan kerje semua sama rata.

2. Bilik tidur kemas sendiri seawal umur 7 tahun. Biarkan mereka kemas katil, sapu sampah, buang sampah, tukar cadar dan sarung bantal sendiri. Masing-masing ada katil sendiri, masing-masing jaga kebersihan cadar bantal.

3. Lipat kain sendiri. Lepas lipat, ambik baju masing-masing dan susun dalam almari. 

4. Anak anak basuh kasut sekolah sendiri. Walaupun cucian mereka tidak seputih yang diingino, buat tak nampak redha dan pasrah sahaja.

5. Setiap petang derang angkat kain kat ampaian. Ini memang keje wajib mereka. Sidai kainpun boleh dilakukan waktu hujung minggu.

6. Baju sekolah gosok sendiri seawal umur 10 tahun. Mula-mula kita monitor diorang buat,  2-3 kali iron diorang dah boleh handle sendiri.

7. Sental bilik air 2 minggu sekali. 

8. Balik kampung, anak-anak packing baju sendiri. Cuma bagitau bawak baju apa nak bawak  dan berapa helai. Klu tertinggaltanggung sendiri sebab senarai sudah diberi.

9. Mahu air  milo ke apa ke bancuh sendiri. Bahan-bahan tersedia jika tumpah kena lap kemas sendiri.

10. Nak beli apa-apa kena kumpul duit sendiri. Takde main mintak-mintak je yea. Kadang je ibu top up skit-skit mana tak cukup.


11. Mereka lebih bertanggungjawab. 

12. Teamwork dalam adik beradik. Mereka dah pandai bahagi tugasan. Contoh klu adik hidang makanan, abang kemas meja dan basuh pinggan. Kalau Kakak lipat kain, adik susun masuk dalam almari.

13. Mereka jadi lebih tahu penat ibu mengemas rumah setiap hari. Namun pahala berganda-ganda menanti di sana kelak.

14. Bila banyak benda derang buat sendiri sebab dah jadi macam habit. Tak perlu disuruh lagi dah

15. Ibu pun apa lagi, kilat kuku la atas sofa empuk sambil silang kaki membesarkan badan. :)

0 comments :


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa