Keistimewaan Anak Perempuan

Besar pahalanya menggembirakan anak perempuan.

Kanak-Kanak Overdose Vitamin

Jadilah sahabat dan pendengar untuk anak anda.

Resepi Bayi

Resepi Menyediakan Makanan Anak Kecil Anda

Genius

Bagaimana anak-anak mempraktikkan perkara dan berfikir secara kritis dan kreatif

Bestnyer Main Buih Sabun

Rangsang perkembangan minda dengan main buih sabun

Impak Kem Motivasi

Impak positif daripada kem motivasi

Senarai Simple Recepi For Breakfast

Pelbagai variasi senarai resepi ringkas

21 Tempat Menarik Di Malaysia

Tempat menarik untuk honeymoon, famili day, release tension dsb

Isnin, 17 Julai 2017

DOA DIAJAR NABI KEPADA ANAS BIN MALIK SEHINGGA MENJADI KAYA RAYA

Bolehkah ustaz huraikan kisah sahabat Rasulullah SAW yang bernama Anas bin Malik dan doa Nabi SAW kepada beliau iaitu doa untuk murah rezeki dan panjang umur?

Anas bin Malik bin Nadhr Al-Anshari Al-Khazraji adalah seorang shahabat nabi yang memiliki harta banyak dan berumur panjang. Ketika Rasulullah Salallahu’ Alaihi Wasallam hijrah, Anas masih sangat kecil, berusia sepuluh tahun. Sejak kecil ia menjadi pelayan Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wasallam selama kurang lebih sepuluh tahun.

Anas bin Malik r.a bercerita: “Dahulu ibuku membawaku menghadap Rasulullah SAW.” Berkata Ummu Anas: “Wahai Rasulullah, ini si kecil Anas, aku bawa dia kepadamu agar berkhidmat untukmu. Doakanlah untuknya wahai Rasulullah SAW!”

Rasulullah berdoa:

اَللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَبَارِكْ لَهُ فِيْهِ.

“Allahumma Aktsir Malahu Wa waladahu wa baarik lahu Fiima Rozaqtahu.” Maksudnya : “Ya Allah perbanyaklah hartanya dan anak-anaknya, dan berkahilah apa yang Engkau anugerahkan padanya !” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


Inilah Doa Diajar Nabi Kepada Anas Bin Malik Sehingga Menjadi Kaya Raya

Kesan daripada doa tersebut, Allah SWT telah panjangkan umurnya, mempunyai anak dan harta yang banyak sebagaimana yang dikatakan oleh Anas r.a sendiri: “Demi Allah, hartaku sangat banyak dan anak cucuku hari ini lebih seratus orang.”

Doa khusus Nabi S.A.W kepada Anas Bin Malik : Allahumma , aksir maalahu, wa waladahu, wa wassiqlahu fiddarihi, wa bariklahu fi ma a’toitahu, wa ahsin a’malahu, warghfirlahu.

Maksudnya: “Ya Allah, perbanyakkanlah hartanya dan anak-anak-anaknya, luaskanlah rumahnya, berkatilah dia pada semua kurniaan-Mu kepadanya, perbaikilah amalannya dan ampunkan untuknya.”

Mengikut catatan Anas bin Malik r.a. memang kaya, mempunyai anak seramai 120 orang, umur ketika meninggal dunia pada umur 104 tahun (93 H) dan meriwayatkan 2200 hadis Nabi SAW.

Abul ‘Aliyah Ar-Rayahi (tabi’in) berkata: “Anas bin Malik memiliki sebuah kebun kurma yang selalu berbuah dua kali dalam setahun.” (Tidak sebagaimana kebun pada umumnya yang berbuah hanya sekali)

Petua Menghilangkan Sakit-sakit Badan



Menghilangkan rasa sakit badan
Angin kebas2 kaki dan tangan
Susah buang air besar
Cuci darah beku


Bahan2 nya adalah :-
1) Halba sepeket rm1 agak2 dlm 2-3sdu Bsr- rebus
2) Halia dlm 3inci- rebus
3) Serai 2btg- rebus
4) Asam Jawa - 1sudu
5) Air dlm 1000ml

Bahan2 di atas tu diketuk2 @ dihiris2 kemudian rebus semua itu sehingga mendidih...

Angkat campur dengan asam jawa satu sudu kacau kemudian minum. Mindum sebelum tidur.

Minum masa air tu suam-suam esok pagi bangun badan akan rasa segar InsyaAllah. Bakinya boleh disimpan dalam peti ais. Nextime bila rasa nak minum panaskan suam2. Jangan minum tiap2 malam takut lain pula jadinya amalkan minum 2 @ 3 kali seminggu sudah memadai.

*PERINGATAN bagi  wanita HAMIL @ PERIOD tidak digalakkan minum mengganggu kesihatan dan pusingan rahim nanti. 

Bagi ibu2 menyusu juga tidak digalakkan minum sebab halia beragin kerana bimbang akan buat kembung perut pada bayi. Tapi halba sangat mujarab dalam menambahkan susu badan. InsyaAllah.

Ahad, 9 Julai 2017

RESEPI AIR JAMU UNTUK BERSIHKAN RAHIM


Apa kata anda amalkan air jamu ini. Selain merawat masalah senggugut ketika haid, ia juga dapat mengurangkan keputihan *jika ditambah daun sirih. Cara untuk membuatnya juga mudah.
Bahan bahannya ialah:
2sm halia
2sm kunyit
2 batang serai
2 helai daun pandan
3 cawan air
Gula batu atau madu *mengikut citarasa

Cara buatnya..
1. Basuh halia dan kunyit. Boleh dihiris jika mahu. Masukkan juga serai dan daun pandan.
2. Masukkan air dan biarkan ia mereneh seketika.
3. Selepas air mengering dan dianggar menjadi satu cawan, tutupkan api. Biarkan suam sebelum ditambah madu atau gula batu ketika mahu diminum.


Anda boleh tambahkan sebiji buah manjakani untuk merapatkan bahagian intim (tetapi tidak sesuai untuk anak dara)
*Untuk mengurangkan masalah keputihan, bolehlah ditambah dua helai daun sirih
Air jamu ni baik untuk…
*Membersihkan rahim selepas haid
*Mengeluarkan angin dalam badan
*Memecahkan lemak di perut
*Mengurangkan masalah bau badan

Jumaat, 7 Julai 2017

Menghilangkan Rasa Bosan Anak Ketika Perjalanan Yang Jauh


Perjalanan jauh dengan kenderaan persendirian bersama anak-anak boleh jadi hal yang menyenangkan, atau sebaliknya.Banyak hal tak terduga yang boleh saja terjadi, misalnya anak-anak cerewet kerana bosan perlu berjam-jam dalam perjalanan.

Well, untuk menghilangkan rasa bosan dan ketidakselesaan selama berjam-jam dalam perjalanan, anda boleh mengakalinya dengan melakukan permainan sederhana.Meskipun bukan sesuatu yang "canggih", permainan ini kaya dengan kreativiti, dan sekaligus satu cara pengasah otak kanak-kanak.

Tahukah Anda?

Jika anak anda suka menghafal dan membaca, permainan ini adalah cara yang menyenangkan untuk memperluaskan pengetahuannya.

Kanak-kanak boleh mempelajari fakta menyenangkan tentang destinasi pelancongan yang ditujui, atau titik-titik kunci sepanjang laluan perjalanan. So, anak pun lebih mengenal tujuan perjalanannya.

Contohnya, ketika anda akan pergi ke Terengganu, minta ia menyebutkan legenda atau sejarah yang ada di tempat2 di Terengganu tersebut: Mengapa ada Puteri Saadong, Puteri Tujuh dan sebagainya? 


Tandakan Pada Peta

Jika anda melakukan perjalanan darat, bawalah peta, lalu minta anak dengan nama-nama tempat yang akan ditujui di peta itu. Hal ini dapat membantu kanak-kanak mengingat nama bandar dan lokasinya. Anda juga boleh mengajak anak bermain dengan huruf pada plat kenderaan.

Gunakan huruf-huruf pada plat kenderaan sebagai permulaan nama bandar atau negara, dan minta anak menyebutnya.

Memburu Haiwan

Permainan ini sangat senang bagi seisi keluarga, boleh dilakukan  ketika berada di kereta, kereta api, atau kapal terbang.

Setiap pemain melihat keluar tingkap masing-masing, untuk mencari pelbagai haiwan yang boleh dilihat sepanjang perjalanan. Mata akan ditambah setiap kali anda melihat haiwan. Yang berjaya menyebutkan binatang paling banyak menjadi pemenangnya.


Beri Hadiah Yang Ada Nilai Fizikal

Cara yang tak kalah seru untuk membuat perjalanan pendidikan bagi anak-anak adalah dengan memberi mereka hadiah yang fizikal, misalnya wang untuk belanja sepanjang perjalanan.

Beri mereka sejumlah wang, dan biarkan mereka membelanjakan mengikut pilihan mereka.Hal ini akan membantu mengajar anak tentang nilai wang, bentuk wang, dan beberapa kemahiran pengiraan yang sangat penting pada masa akan datang.

Ini juga akan mendidik mereka berani mengambil pilihan kewangan yang sendiri, dan membantu mengembangkan kemandirian apabila kembali ke sekolah

Selasa, 4 Julai 2017

Ismail Accutherapy Centre, Batu Pahat Johor

“Korang kan, kalau ada mak bapak yang tak berapa sihat tu, datang la sini. Yang stroke ke, yang slipped disc ke, yang lutut sakit ke, minyak lutut abis ke, yang nak datang servis badan je ke pun boleh. Highly recommended sgt. InsyaAllah dengan izin Allah ye, kita ikhtiar untuk orang tersayang. Bayaran ikhlas je tau, tapi dia punya layanan macam kita bagi diorang sejuta tau. Memang terbaekkk!!!” Wani

“Priceless! Bila sakit lutut mak hilang dengan drastik walau baru sekali rawatan. Alhamdulillah, setelah bertahun2, akhirnya mak dah dapat duduk antara dua sujud dengan sempurna dan selesa. TQ bos Ismail dan Wan sebab beri rawatan alternatif yang sememangnya terbaikk. Senyuman mak cukup wat aku rasa gembira”. Mohd Rasidi Rahim

“Alhamdulillah.... lepas pegi sini... bapak saya dah boleh berjalan daripada guna tongkat kaki 4, tukar kepada tongkat kaki 1 je. Harap lepas ni tak yah pakai tongkat dah. Terima kasih staf yang membantu bapak saya”. Mohd Syarifuddin

Sekiranya memerlukan rawatan, bolehlah ikhtiar ke sini. Lihat semua gambar, ada maklumat seperti alamat, masa operasi, serta prosedur untuk mendapat rawatan di situ. Untuk pendaftaran sila hubungi 07-4332393 atau 019-7572654.









Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa