Keistimewaan Anak Perempuan

Besar pahalanya menggembirakan anak perempuan.

Kanak-Kanak Overdose Vitamin

Jadilah sahabat dan pendengar untuk anak anda.

Resepi Bayi

Resepi Menyediakan Makanan Anak Kecil Anda

Genius

Bagaimana anak-anak mempraktikkan perkara dan berfikir secara kritis dan kreatif

Bestnyer Main Buih Sabun

Rangsang perkembangan minda dengan main buih sabun

Impak Kem Motivasi

Impak positif daripada kem motivasi

Senarai Simple Recepi For Breakfast

Pelbagai variasi senarai resepi ringkas

21 Tempat Menarik Di Malaysia

Tempat menarik untuk honeymoon, famili day, release tension dsb

Selasa, 24 Januari 2017

AYAT PELARIS CARA ISLAM



Berniaga merupakan jenis usaha yang paling banyak diceburi oleh masyarakat Malaysia, hampir majoriti umat muslim di Malaysia sebahagian besar memilih profesional sebagai peniaga. Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menganjurkan kita sebagai umat Muslim untuk berniaga kerana keuntungan dari berniaga sangat banyak hampir 100 % atau lebih lagi, bergantung kepada kita sebagai pedagang yang pandai menerapkan sistem perniagaan Rasulullah SAW.
Memang kita sebagai seorang muslim dibebaskan untuk mencari rezeki di bidang apapun asalkan ianya Hhalal dan berkah maka itu tidak berdosa, untuk itu perlu di ingatkan kepada anda bahawa kita harus selalu bersikap jujur dan dapat dipercaya sehingga kita akan mendapatkan keberkatan dari segala bidang usaha kita kerana hasil dari usaha kita tersebut akan digunakan untuk menafkahi diri sendiri, keluarga dan anak kita sehingga perlu di perhatikan kehalalannya.

Sedangkan untuk ayat pelaris perniagaan ini hanya untuk rujukan atau usaha anda kerana rezeki Allah SWT yang mengaturnya jadi kita memohon kepada Allah SWT supaya perniagaan laris dengan cara berdoa agar perniagaan kita tidak mengalami kerugian. Tetapi perlu anda ingat bahawa anda juga harus berusaha dg keras, tekun dan ikhlas kerana jika anda mengandaikan doa saja tanpa usaha maka seperti sayuran tanpa garam.Bacaan ayat pelaris perniagaan ini dibacakan setelah selesai solat wajib 5 waktu dan boleh juga dibacakan saat anda ingin bergerak ke tempat perniagaan atau masa ingin membuka kedai yang dilengkapi dengan niat yang benar untuk mencari nafkah buat isteri, anak dan keluarga.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SURAH FAATHIR
"Barang siapa membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah akan memberkati perniagaannya."
Selain mengamalkan dan membaca Ayat 1000 Dinar. Bagi yang menceburi bidang perniagaan tak kira online bisnes, offline, direct selling atau perniagaan restoran makanan. Eloklah mengamalkan ayat-ayat dari Surah Faathir, ayat 29 dan 30. Makna pada terjemahannya cukup baik dan indah sekali.

Tidak payah lagi mencari pelaris yang belum pasti kebenarannya dan tidak bercampur aduk dengan sihir. Takut-takut disebabkan pelaris itu. Aqidah kita boleh terpesong. Yang melariskan adalah kehendakNya dengan daya usaha sendiri yang diberkati oleh Allah SWT. Minta dan mohon kepadaNya dengan membaca ayat-ayat tersebut.Inna allatheena yatloona kitabaAllahi waaqamoo assalatawaanfaqoo mimma razaqnahum sirran waAAalaniyatanyarjoona tijaratan lan taboor (29)
Liyuwaffiyahum ojoorahum wayazeedahum min fadlihiinnahu ghafoorun shakoor (30)

Terjemahannya:
Ayat 29
Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian;

Ayat 30
Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).

Ramai orang Melayu cuma mengamalkan doa-doa pelaris beserta ayat-ayat suci Al-quran hanya ketika melakukan perniagan mereka sahaja, tetapi amalan-amalan wajib lain ditinggalkan. Bagaimana nak maju dalam perniagaan jikalau macam ni! Jadi jangan tinggalkan yang wajib untuk mendapatkan rahmatNya.

Melayan Anak Cara Saidina Ali Bin Abi Talib RA

Saidina Ali bin Abi Talib RA merumuskan cara-cara untuk melayan anak:-

1. Kelompok pertama 7 tahun (umur 0-7 tahun), melayan anak sebagai raja.
2. Kelompok kedua 7 tahun (umur 8-14 tahun), melayan anak sebagai tawanan.
3. Kelompok ketiga 7 tahun (umur 15-21 tahun), melayan anak sebagai sahabat.
.
► ANAK SEBAGAI RAJA (umur 0-7 tahun)
Melayan anak di bawah umur 7 tahun dengan sepenuh hati dan ikhlas adalah perkara yang terbaik yang boleh kita lakukan. Banyak perkara-perkara kecil yang kita lakukan setiap hari akan berubah mempunyai kesan positif kepada pembangunan tingkah laku anak tersebut, sebagai contoh:-
Jika kita segera menyahut dan mendekati dia ketika dia memanggil kita walaupun ketika kita sibuk, maka dia juga akan segera bertindak balas dan terus pergi kepada kita sewaktu kita memanggilnya.
Di saat kita tidak jemu menggosok belakang badannya sehingga dia tidur, dan tidak mustahil apabila dia mengurut atau mengusap punggung apabila kita letih atau sakit.
Di saat kita berusaha keras menahan emosi pada masa dia telah membuat kesilapan yang besar dalam apa jua bentuk, kita dapat lihat pada masa akan datang dia juga akan bersabar apabila adik-beradik atau rakan-rakannya membuat kesilapan kepadanya.
Oleh itu, apabila kita sentiasa berusaha sepenuh hati untuk menggembirakan anak-anak yang belum berusia tujuh tahun, Insya-Allah, dia akan membesar menjadi seorang yang menyeronokkan, penyayang dan bertanggungjawab kerana jika kita suka dan melayan mereka sebagai raja, maka dia akan suka dan melayan kita sebagai raja dan ratu.
► ANAK SEBAGAI TAWANAN (umur 8-14 tahun)
Kedudukan tawanan perang dalam Islam adalah sangatlah dihormati. Dia akan mendapat hak dengan kadar tertentu, tetapi juga dikenakan berbagai larangan dan tanggungjawab. Usia 8-14 tahun adalah umur yang sesuai untuk anak-anak diberikan hak, tanggungjawab dan kewajipan tertentu.
Rasulullah SAW mula mengajar anak untuk solat wajib pada usia 7 tahun dan membolehkan kita untuk memukul anak itu (atau mengukum dengan hukuman yang sepatutnya) apabila anak itu berusia 10 tahun jika anak itu tetap meninggalkan solat. Oleh kerana itu, umur 8-14 tahun adalah waktu yang sesuai dan tepat untuk anak-anak diperkenalkan dan diajar tentang hal-hal yang berkaitan dengan hukum hakam agama, sama ada yang diwajibkan atau dilarang, seperti :-
1. Menunaikan solat wajib lima kali sehari.
2. Memakai pakaian yang bersih, kemas dan menutup aurat.
3. Menjaga pergaulan dengan berlawanan jenis.
4. Membaca Al-Quran.
5. Membantu kerja-kerja rumah yang mudah dilakukan praktikal dengan usia anak.
6. Menerapkan disiplin dalam aktiviti harian. Penghargaan dan Hukuman (hadiah/ganjaran/pujian dan hukuman/teguran) yang sesuai diberikan pada usia 7 tahun kedua ini kerana anak-anak sudah dapat dapat memahami erti tanggungjawab dan sesuatu perbuatan.

Walau bagaimanapun, layanan terhadap setiap anak mestilah berbeza kerana setiap kanak-kanak mempunyai ciri-ciri yang berbeza (kerana setiap anak mempunyai keunikan tersendiri).
► ANAK SEBAGAI SAHABAT (umur 15-21 tahun)
Umur 15 tahun adalah usia umum untuk anak-anak melangkah memasuki usia akil baligh. Sebagai ibu bapa kita harus meletakkan diri kita sebagai sahabat dan memberi contoh yang baik seperti yang diajar oleh Saidina Ali bin Abi Thalib.
Ini adalah masa yang baik untuk bercakap dari hati ke hati dengan dia, menjelaskan bahawa dia adalah seorang remaja yang sudah meningkat dewasa.
Perlu diberitahu tentang perubahan fizikal. Selain itu dia juga akan mengalami perubahan mental, rohani, sosial, budaya dan alam sekitar,sehingga mungkin akan ada banyak masalah yang akan dihadapi. Paling penting untuk kita para ibu bapa bahawa kita harus membina kesedaran dalam diri anak-anak kita bahawa umur selepas akil baligh baligh ini dia sudah mempunyai buku amalannyanya sendiri yang mana dia sendiri yang akan dihadapkan dan dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT di hari akhirat kelak.
Anak-anak selepas akil baligh seharusnya diberi lebih ruang supaya mereka tidak merasa terkekang namun masih tetap di dalam pengawasan ibu bapa.
Pengawasan perlu dilakukan tanpa paksaan dan sudah tentu disertakan dengan doa untuk kebaikan dan keselamatan mereka. Oleh itu anak-anak akan berasa dihargai, dihormati, disayangi, dan sangat penting di dalam keluarga. Tambahan pula, mereka akan merasa yakin dan mempunyai personaliti yang kuat untuk sentiasa cenderung untuk melakukan kebaikan dan menjauhkan diri daripada tingkah laku yang tidak baik.
Memberikan kepercayaan kepada anak-anak dengan tanggungjawab yang lebih berat. Sewaktu usia 15- 21 tahun ini adalah sangat penting bagi kita ibu bapa untuk memberikan tanggungjawab yang lebih berat dan lebih besar supaya masa depan anak-anak boleh menjadi lincah, bebas, bertanggungjawab dan boleh dipercayai.
Contoh tanggungjawab yang harus diberikan pada usia ini adalah seperti meminta beliau untuk membimbing adik-beradik, memberikan kerja-kerja yang biasanya dilakukan oleh orang dewasa atau menyediakan jadual aktiviti serta menguruskan kewangan sendiri.
Semoga Allah SWT memberikan kita anak-anak yang soleh dan berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat.
.
"Ya Rabbku, beri­lah kepadaku dari sisi Engkau keturunan yang baik. Sesungguhnya engkau adalah Maha Mendengar Doa." (Al-Quran, Ali Imran: 38).

Jumaat, 20 Januari 2017

Cerita Hakim di Taska :)

Masa mula2 decide saat akhir hantar Hakim ke Taska tu memang takdelah rasa berat sangat sebab kami tahu Muhammad Danial Hakim nie memang pasti dapat sesuaikan diri dan keinginan dia nak ke sekolah dan belajar. Cuma agak ralat juga pengasuh Hakim sebab kami inform saat2 akhir. Lagipun selama tiga tahun Hakim dijaga oleh Mamanek. Terima kasih sangat Mamanek sebab sudi jaga Hakim. Alhamdulillah memang takda apa2 masalah sepanjang Hakim di bawah jagaannya. Mamanek pengasuh ketiga yang menjaga Hakim yang lain surrender sebab Hakim masa baby suka menangis dan berdukung jadi sapa boleh tahan kalau dia seorang mungkin ok tapi yang lain pun perlukan perhatian juga. So pengasuh yang menjaga Hakim memang sangat penyabar.



First time hantar Hakim ke taska memang dia menangis jugalah siap peluk kaki ayah supaya jangan tinggalkan dia. Tapi lama2 jadi ok mungkin sudah ada kawan dan geng yang boleh gather2 dengan dia lama2 dia jadi enjoy mahu ke sekolah.Alhamdulillah......




Khamis, 19 Januari 2017

Ideas Creative Bento For A Month

Bagi parent yang tiada idea menu dan decoration bento menarik dan menyelerakan boleh follow gambar di bawah untuk idea creative dalam penyediaan bento untuk anak ke sekolah










Selasa, 17 Januari 2017

Herba Penawar Pelbagai Penyakit InsyaAllah : Minyak Morhabshi




Minyak Morhabsi Mujarab Untuk:-

histeria
dirasuk syaitan

sihir (buatan orang)

santau

bayi ‘diganggu’
bayi ‘kembung’
sawan tangis
pusat bayi (agar mudah tanggal)
batuk
lelah/asma
sakit gigi
senak
cirit birit
kanser (luar)
kayap
kurap
gatal-gatal (termasuk celah jari kaki & pangkal paha)
jerawat batu dan biasa(termasuk bisul kecil pada muka, kepala, tubuh)
kudis
bisul
melecur terkena api atau air/minyak panas
gigitan serangga & binatang bisa
simpul biawak
muntah, muntah darah
gangguan Saka / mahkluk halus
mabuk-mabuk ,meloya dan sebagainya…






Ramuan Perubatan Tradisional:-


Morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dsb dapat menyembuhkan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah (luar), kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit birit dsb. Campuran ini juga dikatakan dapat menghentikan pendarahan luar.


Ini adalah minyak campuran herba-herba dan akar kayu termasuklah safron, keduduk putih, serai, dan raja kayu.

Selain itu ia turut diruqyah dengan ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa yang menjadi amalan ulama sejak dahulu.

Sapukan pada betis dan perut bayi bagi mengelak kembung dan menambah keselesaannya.

Calitkan pada kening, leher, belakang telinga, ubun-ubun, dan tempat-tempat tersorok pada tubuh bayi bagi menghindari gangguan makhluk halus.

Lakukan juga begitu untuk melawan sihir, santau, histeria dan sebagainya.

Sapu pada dada untuk membantu sesak nafas atau sakit dada.

Sapukan pada kepala dan tengkuk jika sakit kepala.
Lekap pada gigi atau gusi menggunakan kapas atau tisu jika sakit gigi.

Sapukan pada perut jika cirit birit. Sapukan juga pada dubur jika buasir.

Sapukan pada kulit bermasalah termasuk luka, bengkak, alahan, jerawat, kurap, kayap, kudis dan sebagainya.

Begitu juga sakit mulut, lidah dan lain-lain samada bayi, kanak-kanak, mahupun orang dewasa.

Gunakan jika disengat serangga atau haiwan bisa seperti lipan dan kala jengking.

Minyak Morhabshi juga bertindak sebagai antiseptik dan antibiotik bagi melawan bisa, mengurangkan kesakitan, menawar racun seperti kencing tikus dan nyamuk aedes.

Ia juga digunakan untuk melancarkan aliran darah samada darah tinggi atau rendah.

Amalan meminumnya membantu meningkatkan kehebatan lelaki.

Kajian saintifik juga mendapati myrrh  dan safron yang digunakan dalam produk ini berkesan menurunkan kandungan gula.

Selain digunakan secara sapuan, minyak herba ini juga boleh diminum untuk semua perkara di atas samada dicampur sedikit air atau tanpa air.

Minum beberapa titik atau sehingga lebih kurang satu sudu teh dan dilakukan tiga kali sehari setiap hari.

Semoga usaha menyediakan ramuan ini  dan menggunanya diberkati Allah Taala dan dapat membantu tuan/puan sekeluarga.

Sesungguhnya Allah Taala jua yang menentukannya.


Testimonials








Berminat blh hubungi saya 

Norhidayu


013-9575459

Isnin, 16 Januari 2017

Minuman Sunnah Minuman Terbaik Lazz Susu Kambing

Semakin ramai orang mencari susu kambing kerana kebaikannya dari sudut kesihatan dan juga sebagai minuman sunnah yang diamalkan oleh nabi Muhammad S.A.W.

Khasiat Susu Kambing

Minuman sunnah ini sangat berkhasiat dan baik untuk semua peringkat umur. Antara khasiat susu kambing adalah:
  • Mudah hadam.
  • Kaya dengan mineral selenium – untuk sistem ketahanan sel badan dan akti oksida.
  • Kandungan Bioorganic Sodium yang tinggi – Anti penuaan dan mengurangkan masalah inflamasi sendi.
  • Potasium & kalsium yang tinggi
  • Mengandungi riboflavin – merawat asma, eczema, colic insomnia dan demam kuning
  • Mempunyai silicon dan fluorine – mencegah diabetes
  • Protein dan lemak yang sangat halus – mudah hadam

Susu Kambing vs Susu Lembu

Anda lihat kandungan gizi dalam susu kambing yang lebih tinggi dari susu lembu seperti di bawah:
  1. Protein 2.1 kali ganda
  2. Kalsium 2.2 kali ganda
  3. Zat Besi 2.0 kali ganda
  4. Potasium 2.1 kali ganda
  5. Vitamin A 3.8 kali ganda
  6. Garam Galian 2.0 kali ganda
  7. Selenium paling tinggi berbanding semua jenis susu

Lazz Susu Kambing

Lazz adalah satu syarikat yang menyediakan rumusan susu kambing yang sedap, asli dan tidak hanyir. Saya sendiri sudah merasa susu kambing daripada Lazz.
Yang lebih menariknya, Lazz mempunyai rumusan susu kambing yang dicampur dengan kurma. Ianya bukan sahaja sedap malah lebih berkhasiat, hasil campuran dua elemen pemakanan sunnah dalam satu produk.
ANTARA PERKONGSIAN PELANGGAN KAMI YANG DAH BERJAYA HAMIL :

1) Sentiasa Berdoa, Berusaha, menjaga hubungan baik dengan pasangan, dan berimaginasi.
2) Menggunakan OPK (Ovulation Test) untuk mengesahkan hari apa yang anda subur dan tinggi peluang untuk hamil. Amat berguna bagi yang hadapi masalah period tak lancar

3) Mengamalkan LAZZ bersama-sama pasangan Setiap pagi & Malam. (Kalau malam anda dah ambil makanan berat, tak perlu ambil Lazz pada malam tu)
4) Sentiasa mengamalkan pemakanan yang Sihat dan Organik. Walaupun anda memiliki berat badan berlebihan, namun jika anda menjaga pemakanan dan gaya hidup, anda tetap memiliki peluang cerah untuk mendapat zuriat.
5) LAZZ Bukan suppliment. tapi dibawah kategori pemakanan Organik yang mampu meningkatkan kesuburan dan melancarkan period. jadi jika anda mahu ambil suppliment lain, juga boleh kerana kita berikhtiar. Suppliment paling bagus kami syorkan Folic Acid (pil)
6) Elakkan AIS, Makanan Segera & Makanan mengandungi Protein Soya.


Testimonials




Berminat blh hubungi saya 

Norhidayu

013-9575459

Rabu, 11 Januari 2017

MagicBlue Natural Deodorant Mesra Wudhu Menghapuskan Bau Badan

Adakah Anda Pengguna Deodorant????  Jika Ya Anda Patut Cuba MAGICBLUE NATURAL DEODORANT



Magic Blue ialah deodorant semulajadi yang dihasilkan menggunakan Tawas. Selamat, tanpa bahan kimia berbahaya. Cara bertindaknya bukan menutup bau dengan wangian, tetapi menghilangkan bauan secara alami.

KELEBIHAN MAGICBLUE DEODORANT

1) Mengatasi masalah bau badan.
2) Bau badan sangat teruk.
3) Mengatasi masalah peluh berlebihan.
4) Membunuh kuman punca bau badan.
5) Badan segar sepanjang 3 hari hanya dengan sekali guna.
6) Menghapuskan bau kepam kaki.
7) Memutihkan cela-cela hitam.
8) Sangat sesuai untuk seluruh badan.
9) Produk keluaran bumiputera islam.
10) Tidak Melekit dan Tiada Kesan Kuning Pada Baju.
11) 100% menggunakan bahan semulajadi dan halal.
12)Tiada Kimia & Alkohol
13) Sesuai Seisi Keluarga, Lelaki dan Perempuan.
14) 20 Tahun Produk Ini Dalam Pasaran.
15) Gunakan tanpa was-was, suci dan boleh dibawa Solat.

Kini boleh didapati di seluruh Negara melalui agen-agen kami.

"SAHABAT KINI MAKIN MESRA, TIDAK LAGI MENJAUHKAN DIRI DISEBABKAN BAU BADAN"

" Magicblue ni memang menjadi 100%! Akak saja tak pakai 3hari berturut-turut. Badan memang bebas bau. Akak nak jadi agen la dik"  -Zahirah
Dapatkan segera Magicblue Deodorant
Anda pengguna Deodorant?
Apa kata bertukar kepada
MAGIC BLUE


Deodorant semulajadi tanpa BAHAN KIMIA.


▪3 hari Bebas Badan
▪Hapuskan Ketiak Hitam dan Daki
▪Keluaran Bumiputra Muslim
▪100 peratus Semulajadi dan Halal
▪Tiada Bahan Kimia dan Alkohol
▪Tidak Melekit dan Tiada Kesan Kuning Pada Baju
▪Suci,Mesra Solat
▪Sesuai Untuk Lelaki dan Perempuan


Formula Hebat Magic Blue™

Herba, Tawas, Air Mawar dan Air Suling


Boleh Bawak Pakai Dalam Solat?

Sudah tentu boleh. Lihat saja kandungannya di atas, semuanya alami dan suci.

Testimoni Magic Blue™






Berminat blh hubungi saya 

Norhidayu

013-9575459

Awesome Anti Serangga Yang Menakjubkan..!!

Perhatian pada SURI RUMAH dan peniaga kedai makan semuaaa!!!


Anda ada masalah dengan Lalat?... Anai anai?... lipas?... pepijat?... tikus?... cicak?... semut?... pacat?... tebuan?... kutu kucing/manusia?... siput babi?... kerengga?... agas?... Saya pasti masalah anda akan selesai sekiranya anda menggunakan anti serangga ini.




Satu satunya anti serangga mesra pengguna yang terkini dipasaran. Terbukti sangat power dan berkesan membunuh serangga berdarah sejuk.

Awesome Anti Serangga merupakan produk anti serangga yg tidak beracun. Diperbuat dari bahan2 organik. Tidak ada bau dan Tidak ada bahan pewarna. Berkesan membunuh serangga berdarah sejuk seperti lalat, lipas, kutu, pepijat, nyamuk, semut, anai2, tikus, kuya pokok dan lain2 lagi. Hanya goncang dan semburkan sahaja dimana2 tempat yg ada serangga seperti pekakas makanan, tilam, kusyen, binatang peliharaan, dlm kereta, tanaman dll. Awesome anti serangga ini selamat digunakan. 



Pest control untuk elak serangga untuk dijual. Boleh elak dari sebarang semut, lalat, tikus, lipas, lipan dan sebarang serangga lain.


Yang bagusnya, ia bukan racun. Didatangkan dlm botol spray.. Boleh buat sendiri. 


Memang menjadi. Habis lipan, lipas, ulat gonggok, semut mati. Xberani nak datang dah.



 SELAMAT utk Kanak2
 Bahan ORGANIK
 Mesra Alam
 Berkesan dalam 9 saat!
 Tahan 3 BULAN!
 Tak berbau
 Tak Merbahaya
 Tak susah nak guna
 Tak risau dah makanan kat rumah di rosakkan dgn semut

CARA GUNA
Spray di kawasan lalaun@sarang serangga, kaki meja, perabut dapur dan almari, sofa kusyen, dalam kereta


Testimonial Pengguna




Hanya RM17 sahaja

Produk Awesome Anti Serangga sememangnya hebat. Mesra alam. Tidak beracun dan selamat digunakan.
Berminat blh hubungi saya 

Norhidayu

013-9575459



Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa