Isnin, 25 Julai 2016

Waktu Anak Fokus Terkesan Di Jiwa



Aku nak berkongsi sedikit tips sebagai ibu bapa dalam mendidik anak2 bukan satu tanggungjawab yang kecil. Aku ingin kongsi panduan seorang Doktor Perubatan Kanak-Kanak menulis tentang momen penting untuk kita titipkan pesanan buat anak-anak soleh dan solehah.

Point kedua adalah sangat mudah dan praktikal dengan izin ALLAH pesanan kita diikuti anak. InsyaAllah

Kita sering mengabaikan masa2 indah penting bersama anak. Waktu di mana jiwa anak-anak tenteram dengan kebersamaan ibu bapa dan adik beradik yang lain. 

Waktu di mana anak fokus dan pesanan yang diberikan terkesan di jiwa mereka.


Waktu yang paling penting dan terkesan dalam jiwa anak2 yang perlu kita dimanfaatkan:

1. Waktu makan bersama
  Berbincanglah dan bertanyakan aktiviti anak serta beri nasihat. Jangan gunakan waktu ini untuk marah atau menegur dengan kasar. Jadikan ia momen bahagia.


2. Sebelum tidur

Kebolehan otak waktu ini gelombang alpha dan tetha sangat berkesan menyimpan pesanan di otak separa sedar dan dilaksanakan. Gelombang ini yang digunakan untuk teknik hypnoparenting untuk masukkan pesanan di minda anak. Berbisiklah kepada anak apabila dia hampir tidur. 

"Ahmad anak soleh,
Ahmad rajin baca Quran.
Ahmad suka pergi sekolah"

Ikut situasi. 

Tambah beliau lagi (Website myMetro) bayi berada dalam keadaan alpa ketika mereka ingin tidur. Pada masa ini apa saja yang dibacakan atau diucapkan akan cepat meresap ke dalam fikiran mereka. Otak bayi ibarat span yang mampu menyerap apa saja. Oleh itu sangat penting ibu bapa memperdengarkan bacaan yang positif serta alunan ayat al-Quran ketika mereka masih bayi.



3. Waktu antara maghrib dan isyak
Untuk bersolat,jika tidak ke masjid bertazkirahlah bersama. Waktu ini anak lihat praktikal solat, mengaji, berhalaqah bersama ibu bapa. Adab dalam jemaah dan lain-lain



4. Momen kehadiran tetamu
Nasihat tidak langsung. Anak belajar bagaimana kita melayan tetamu dan berkomunikasi dengan hormat.




Sumber Facebook: Dr. Anayasmin Azmi

0 comments :


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa