Isnin, 11 Januari 2016

Manfaat Sebagai Seorang Blogger




Penulisan di blog tecetus waktu aku melahirkan anak sulung masa tu aku banyak search information tentang penjagaan bayi so untuk mudah aku refer aku save in blog dengan sources agar aku mudah nak cari refer balik nanti. . Seronok mencari info dan kemudian tercetuslah inspirasi untuk mewujudkan blog sendiri. Hanya untuk suka-suka mencatatkan catatan tentang kids dan diri sendiri sepanjang menjadi seorang ibu di samping share tip2 dan panduan berguna about parenting.
  
Pelbagai platform boleh digunakan setelah kita mewujudkan blog dan menulis dan ada readers dan followers tersendiri so secara tak langsung ia boleh dikembangkan sebagai  platform ecommerce yang dijadikan pendapatan sampingan menarik bukan menjadi blogger. Asalkan tidak menyimpang dari penceritaan dan visi penulisan sebenar....

Tahukah kita apa manfaatnya menjadi blogger? Dibawah ada 10 manfaat yang mungkin sebenarnya lebih dari itu tetapi tidak terfikir ketika saya menulis ini.
  • Melatih Kreativiti Seorang Blogger akan memikirkan cara agar blognya nampak bagus dimata pengunjung. Maksud bagus dimata pengunjung bukan untuk nampak cantik sahaja kerana jika hanya cantik tapi manfaat isi kandung tiada, mereka mungkin hanya datang sekali. Untuk membuatkan mereka datang berkali-kali, isikan blog anda dengan isi yang bermanfaat secara konsisten. Dapat pahala menyebarkan ilmu yang bermanfaat!  Tanpa sedar, blogger tersebut mula melatih kreativitinya. Dengan kreativitinya, dia akan berusaha menulis ilmunya itu untuk disebarkan kepada orang ramai.
  • Tangkas Menukar Informasi Baru Kepada Idea Penulisan
    Seorang blogger akan terus mencari idea agar blognya akan ada post terkini sekerap yang boleh sehingga dia bersemangat untuk mencari rujukan yang diperlukan. Akhirnya, blogger tersebut lebih tahu maklumat/infromasi dan idea terbaru dari pada yang bukan blogger.
  • Lebih Ramah Blogger adalah orang yang ramah dan berfikir tentang orang lain kerena mereka selalu memikirikan cara untuk membuat senang pemirsanya. Terbukti beberapa blogger menyediakan buku tamu agar bisa bercakap-cakap sejenak dengan pengunjung blog mereka
  • Selalu Mendapat Ide CemerlangBlog merupakan aset penting yang dimiliki Blogger dan aset penting itu tidak akan penting tanpa artikel yang mengisinya. Untuk mengisi artikel diperlukan ide sehingga tanpa sadar, blogger akan terus terpikir akan ide untuk mengisi artikelnya dan kadang ide itu juga bisa diterapkan di lingkungan masyarakat.
  • Menjadi TerkenalMelalui tulisannya, seorang blogger dapat menjadi terkenal. Mengapa ? Karena tulisan tersebut kadang bisa menjadi populer, kontroversial, dan bahkan menjadi headline. Bila artikel tersebut terkenal, maka yang diusung ialah penulisnya.
  • Motivasi Dalam HidupBila blogger tertimpa masalah, mereka akan terus memikirkan jalan keluar dan akhirnya mereka berkata, “Tenang, aku punya blog yang terkenal.” Mereka akan terus memotivasi diri mereka sampai akhirnya mereka merasa tenang.
  • Menjadi KayaKaya bukanlah hal yang mustahil bagi blogger. Dengan blog, blogger dapat mengubah blog mereka menjadi ladang uang. Dewasa ini, banyak PPC yang mulai merambah seperti Google Adsense, Chitika, AdsenseCamp, KlikSaya, dan masih banyak lagi yang bisa membuat seorang blogger menjadi kaya.
  • Teman yang BanyakBlogger bisa menjalin banyak pertemanan dengan blogger lain yang tersebar di seluruh pelosok dunia. Tidak hanya lokal saja, mungkin juga ada teman yang berasal dari luar negeri.
  • Pandai Bahasa AsingKarena bahasa Indonesia belum terlalu sering di web-web ahli maka sering blogger harus membaca tulisan bahasa asing yang tentu saja membuat blogger menjadi terlatih dalam berbicara bahasa asing.
  • Menjadi PemimpinMenjadi blogger berarti menjadi pemimpin bagi pengunjung anda yang masuk ke blog anda. Kadang karena sudah terlalu menjiwai blognya, seorang blogger akan menerapakn kepemimpinannya kedalam dunia nyata.
Ok secara tak langsung manfaat menjadi blogger menyebarkan panduan berguna sebagai satu sedekah maklumat yang berguna kepada pembaca yang mencari tips2 parenting atau info lain. Dengan blog ia boleh diolah sebagai kita dengan penyebaran tips dan panduan yang baik dan berguna agar parents dapat praktikkan......

1 comments :

Bro Ley berkata...

Betul2..setuju dgn post ni. Berblog boleh dpt lebih ramai kawan yg kadang2 x pernah jumpa pun, tp selesa utk berbicara apa saja..


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa