Keistimewaan Anak Perempuan

Besar pahalanya menggembirakan anak perempuan.

Kanak-Kanak Overdose Vitamin

Jadilah sahabat dan pendengar untuk anak anda.

Resepi Bayi

Resepi Menyediakan Makanan Anak Kecil Anda

Genius

Bagaimana anak-anak mempraktikkan perkara dan berfikir secara kritis dan kreatif

Bestnyer Main Buih Sabun

Rangsang perkembangan minda dengan main buih sabun

Impak Kem Motivasi

Impak positif daripada kem motivasi

Senarai Simple Recepi For Breakfast

Pelbagai variasi senarai resepi ringkas

21 Tempat Menarik Di Malaysia

Tempat menarik untuk honeymoon, famili day, release tension dsb

Khamis, 24 Disember 2015

DOA PEMBUKA APA2 YG TERTUTUP


*) Hati yang tertutup untuk melakukan amal soleh & amal jariah.
*) Hati yang tertutup untuk menerima nasihat.
*) Pintu rezeki yang dirasakan seperti tertutup.
*) Minda @ akal yang dirasakan seperti tertutup.
*) Hati yang tertutup utk berkahwin.

Surah al Fath 
[1]
Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata,
[2]
Kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya).
[3]
Dan dengan sebabnya Allah memberikanmu pertolongan (untuk mencapai kejayaan) dengan sepunuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan (yang tidak ada bandingannya).
[4]
(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[5]
(Allah melakukan yang demikian) supaya ia memasukkan orang-orang yang beriman – lelaki dan perempuan – ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dengan keadaan kekal mereka di dalamnya, serta menghapuskan dosa-dosa mereka; dan adalah yang demikian itu pada sisi Allah merupakan kejayaan yang besar

KISAH INDAH NABI MUHAMMAD SAW dan SITI KHADIJAH r.a.




Kisah indah Nabi Muhammad SAW dan Siti Khadijah r.a. selalu berkesan untuk dibaca, dikenang dan diteladani. Cinta sejati dan kesetiaan mencintai diukur setelah perkahwinan, bahkan lebih terbukti setelah kepergian yang dicintai.

Kendati Nabi Muhammad SAW sangat mencintai Aisyah r.a., namun cinta Baginda kepada Siti Khadijah r.a. pada hakikatnya melebihi cintanya Baginda kepada Aisyah r.a., bahkan cinta itu melebihi semua cinta yang dikenal umat manusia terhadap lawan jenisnya. Sementara hikayat tentang cinta, seperti Romeo dan Juliet, Lailah dan Majnun, tidak teruji melalui kehidupan bersama mereka sebagai suami isteri. Kerana itu, sekali lagi dikatakan bahwa cinta Rasulullah SAW kepada Siti Khadijah r.a. adalah puncak cinta yang dipendamkan oleh seorang laki-laki kepada perempuan dan sebaliknya.

Sangat besar rasa cinta Rasulullah SAW kepada Siti Khadijah, sehinggakan Aisyah r.a. mengatakan dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim, “Tidak pernah aku merasa cemburu kepada seseorang pun dari isteri-isteri Rasulullah seperti kecemburuan ku terhadap Siti Khadijah. Padahal aku tidak pernah melihatnya. Tetapi Rasulullah seringkali menyebut-nyebutnya. Jika ia memotong seekor kambing, ia potong-potong dagingnya, dan mengirimkannya kepada sahabat-sahabat Siti Khadijah".

Maka aku (Aisyah r.a.) pun berkata kepadanya (Rasulullah SAW) :, “Sepertinya tidak ada wanita lain di dunia ini selain Khadijah…!”

Maka berkatalah Rasulullah SAW ::, 
“Ya, begitulah ia, dan darinya lah aku mendapatkan anak.”

Dalam suatu riwayat dikisahkan, suatu saat Aisyah r.a. merasa cemburu, lalu berkata :, 
“Bukankah ia (Siti Khadijah r.a.) hanya seorang wanita tua dan Allah telah memberi gantinya untuk mu yang lebih baik darinya?" (maksud Aisyah yang menggatikan Khadijah r.a. adalah dirinya). Maka Aisyah r.a. pun marah sampai berguncang rambut depannya. 

Lalu Baginda SAW bersabda :, 
“Demi Allah..! Ia tidak memberikan ganti untuk ku yang lebih baik darinya. Siti Khadijah telah beriman kepada ku ketika orang-orang masih kufur, ia membenarkan ku ketika orang-orang mendustakan ku, ia memberikan hartanya kepada ku ketika manusia lain tidak mahu memberi kepada ku, dan Allah memberikan anak darinya untuk ku dan tidak memberikan ku anak dari yang lain.”

Maka aku (Aisyah r.a. berkata di dalam hati :, 
"Demi Allah, aku tidak akan lagi menyebut Siti Khadijah r.a. dengan sesuatu yang buruk selama-lamanya.”

Ketika Aisyah r.a. ingin menampakkan kelebihannya melebihi Siti Khadijah r.a., ia berkata kepada Fatimah r.a., (Puteri Nabi SAW dari Siti Khadijah r.a.) : 
“Aku adalah gadis ketika dinikahi ayah mu sedangkan ibu mu adalah janda ketika dinikahi oleh ayah mu.” 

Rasulullah SAW yang mendengar ucapan ini dari puterinya yang mengeluh lalu bersabda :
"Sampaikanlah kepadanya : ”Ibu ku (maksudnya Siti Khadijah r.a.) lebih hebat dari engkau, beliau menikahi ayah ku yang jejaka, sedang engkau menikahinya saat ayah ku duda.”

Disamping itu Rasulullah SAW tidak memadu Siti Khadijah r.a. dengan mana-mana wanita lain, sedangkan semua isteri-isteri selainnya dimadukan.

Teman-teman Siti Khadijah r.a. pun masih diingati oleh Rasulullah SAW dan berpesan kepada puteri-puteri Baginda agar terus menjalin hubungan kasih dengan mengirimkan hadiah, walaupun yang hanya sederhana kepada mereka.

Ketika Fath Makkah, yakni hari keberhasilan Rasulullah SAW memasuki kota Mekkah bersama kaum Muslim, Baginda berkunjung ke lokasi tapak rumah Siti Khadijah r.a., kerana rumah itu sendiri telah tiada. Baginda SAW juga pada hari itu menyendiri, di tengah-tengah kesibukan bersama pasukan kaum Muslim, dengan seorang wanita tua sambil bercakap-cakap dengan wajah yang berseri-seri. 
Aisyah r.a. yang melihat hal tersebut bertanya : 
”Siapakah orang (wanita tua) itu dan apa yang dibicarakannya?” 

Ternyata wanita tua itu sebenarnya adalah sahabat karib Siti Khadijah r.a. dan pembicaraan Nabi SAW dengannya berkisar pada kenangan manis masa lalu sewaktu bersama Siti Khadijah r.a..

Gerak langkah, suara dan ketukan pintu yang biasa dilakukan Siti Khadijah r.a. pun masih terus segar dalam benak dan pikiran Baginda SAW. Suatu ketika Baginda SAW mendengar langkah, ketukan dan suara yang serupa. 
Lalu Baginda berkata : 
"Ini mirip cara langkah dan ketukan Khadijah". 
Kebetulan yang datang itu adalah Hala (saudara perempuan Khadijah ra.) dan ternyata dugaan Baginda SAW itu benar.

Demikianlah keagungan cinta Rasulullah SAW kepada Siti Khadijah r.a., yang akan tetap terukir indah di sepajang zaman.

Subhanallah,,,,.
Semoga semua wanita-wanita yang membaca status ini akan bernasib atau senasib seperti ibunda kesayangan kita Siti Khadijah r.a..... yang selalu dirindukan suaminya, walaupun telah tiada sekali pun....

Bagaimana Ingin KHUSYUK Dalam SOLAT



Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. 
Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk.

Lantas dia selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya ::, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata ::, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhu' zahir dan batin."

Isam bertanya ::, "Bagaimana wudhu' zahir dan batin itu?"

Hatim berkata ::, ""Wudhu' zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhu' dengan air, sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan TUJUH PERKARA :-

🔴
 * Bertaubat,
🔴
 * Menyesali segala dosa yang telah dilakukan,
🔴
 * Tidak tergila-gilakan (menghambat) dunia,
🔴
 * Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya'),
🔴
 * Tinggalkan sifat berbangga diri,
🔴
 * Tinggalkan sifat khianat dan menipu, dan
🔴
 * Meninggalkan sifat dengki, khianat dan dendam.

Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggota ku dan aku menghadap 'QIBLAT'.
Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan ::

🔴
 1⃣ Aku sedang berhadapan dengan Allah SWT,
🔴
 2⃣ SYURGA di sebelah KANAN ku,
🔴
 3⃣ NERAKA di sebelah KITI ku,
🔴
 4⃣ MALAIKAT MAUT berada di BELAKANG ku, dan
🔴
 5⃣ Aku bayangkan pula aku seolah-olah BERDIRI di atas titian 'SIRATAL MUSTAQIM' dan menganggap bahawa SOLAT ku kali ini adalah 'SOLAT TERAKHIR' bagi ku.

Kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik. 
Setiap bacaan dan doa di dalam solat, aku faham segala maknanya dan aku menghayatinya.

Seterusnya aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk ; aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. 

Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.""

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Sabda Nabi SAW :: "ILMU itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ILMU demi kebaikan, insyaAllah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya". 

🔴
 Ingatan dan muhasabah buat diriku sendiri, saudara-saudara ku dan sahabat-sahabat ku. Kita insan biasa yang kerdil yang sering terleka dan yang sering alpa dek urusan dunia yang sentiasa menghambat kita dan kita pula sentiasa mengejarnya. Maka ISTIQOMAH lah didalam IBADAH kita. Wallahua'lam. 

Amalan Solat Dhuha




Demi menambahkan/melimpahkan REZEKI rajin2lah dan selalu2lah laksanakan Solat DHUHA diwaktu pagi antara jam 8.00 pagi hingga jam 10.30 pagi dengan amalannya mula2 di rakaat pertama membaca surah Al-Fatehah di ikuti surah Addhuha dan di rakaat kedua membaca surah Al-Fatehah dan di ikuti surah Annsyrah dan pada sujud yang akhir membaca ayat dibawah ini sebanyak 10 Kali.. sebelum duduk tahyat akhir.
Anda akan terkejut dengan REZEKI yang Allah SWT akan berikan/limpahkan kepada anda... 
In Syaa Allah...

Amalan Doa Untuk Anak Yang Nakal dan Degil





Jika anak2 nakal2 sangat..tak mau dengar cakap..Yang suka marah-marah..


1.bancuh satu mug minuman panas..Bacakan ayat
Alam Aq had ilaikumYaa bani Adama alla..takq budussyaiton..Innahulakum aduwummubin..baca 3 kali dan hembus diair tu..Selawat keatas Nabi Muhammad SAW..Tutup mug tu dgn piring..Kalau dia nak minum,suruh dia minum air tu

Maksud ayat.
Dan Aku telah perintahkan kepada Kamu wahai anak-anak Adam,supaya kamu jangan menyembah syaitan?Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!Dan hendaklah kamu menyembahKU,inilah jalan yang lurus..

Tips Anak Pintar Cerdas



Bagi anak-anak minum air yang telah didoakan. Masyarakat Melayu kita kata air jampi. Tapi saya selesa sebut air yang didoakan. Anda tak perlu hantar air kepada ustaz-ustaz, tapi ibu atau bapa boleh buat sendiri. Ini caranya

Sediakan 1 botol air untuk setiap orang anak. Kalau 2 anak, 2 botol dan seterusnya.
Baca ayat 19 daripada surah Al Kahfi. Berhenti pada perkataan “walyatalattof…” dan niatkan “Ya Allah, terangkan hati anakku xxxx sebagaimana matahari menerangi alam.” Dan terus sambung sampai habis. Dah habis tu, tarik nafas sikit dan hembus dalam air yang disediakan.
Pastikan masa anda baca tu botol dibuka tutupnya.
Juga buat bacaan sebanyak 3x.
Bila masa yang sesuai buat ni? Untuk 1 botol yang lengkap, anda perlu buat pada selepas solat maghrib malam Jumaat, solat isyak malam Jumaat dan solat subuh pagi Jumaat.
Dah siap tu boleh bagi anak-anak minum.
Anda boleh buat tiap minggu, atau bila-bila perlu kalau-kalau air tu habis. InsyaAllah ni ikhtiar kita.


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa