Khamis, 22 Oktober 2015

Riak Anak

:: RIAK ANAK ::


Ramai mak bapak pre-Kiamat skrg ni, mudah jadi riak dgn anak.. Lagi la dgn ada social media ni.. Terlalu mudah nak riak.. Alasan yg digunapakai: tak salah aku nak kongsi cerita pasal anak aku.. Ko nak jeles ke, apa ke, ada aku kesah?

CONTOH:

Anak pandai mengaji:


AlhamduliLLaH.. Syukur anak-anak saya semua cepat pandai.. Umur 1 tahun dah hafal Yassin, Kahfi, Baqarah...

Anak dpt result periksa bagus:

AlhamduliLLaH.. Tahniah anak mama dpt 100A.. Tak sia2 hantar pergi tuisyen sampai RM20 ribu abis setiap bulan.. Mama bangga dgn kamu!
 
Anak comel:


Tak tau la dia ikut muka siapa.. Muka mama dia ke, muka papa dia.. Ramai ckp dia ni nanti dah besar lawa.. I ingat nak masukkan dia dlm kelas modelling nanti.. Mudah-mudahan, amin..

Baju anak:

Mahalnya baju bebudak skrg.. 2 helai stokin je sampai habis RM900.. Pastu pakainya kejap je nanti.. Budak cepat sgt membesar..

Kesihatan anak:

AlhamduliLLaH.. anak saya sejak lahir sihat.. Kalau demam pun kejap je.. Pastu OK dah.. Kami tak boleh kotor2 habuk2 ni.. Anak kami, kami balut dgn plastik.
 
Anak solat:


AlhamduliLLaH.. Anak ibu dah pandai solat.. Umur baru 5 bulan dah pandai solat sayang ibu ni.. Nanti do'akan ibu yer.. Sejuk perut ibu..


Anak rajin:


AlhamduliLLaH.. anak2 saya semua rajin.. Saya didik dari kecik lagi.. Umur dorang genap setahun je dah pandai cuci longkang, cat tiang, lap tingkap, repair atap.....bla bla bla bla..

Boleh nak citer pasal anak... Tak salah pun.. Upload la gambar-gambar anak seberapa banyak yg kita nak.. Tak salah.. Kita kongsikan kegembiraan kita.. Itu kenangan-kenangan kita.. Cuma sebelum kita nak citer sesuatu pasal anak tu, kita check dulu.. ada unsur riak tak? Adakah aku nak dipuji? Atau aku mencari puji?

Kadang-kadang kita cuma nak berkongsi cerita pasal anak, tapi Syaitan tu halus bisikannya.. Tanpa sedar jadi menunjuk-nunjuk dan riak.. Bila hati tertipu, maka hanyutlah kita dalam sifat keji yg ALLaH benci.
Kalau kita tak hati-hati dan terpedaya dgn bisikan Syaitan, kita boleh timbul Riak.. Daripada Riak, bertukar jadi Ujub.. Lepas Ujub, kita jadi Takbur..

Na'uzubiLLaHiminzaliq..

Peringatan untuk diri sendiri dan renungan bersama. Anak adalah anugerah dan amanah Allah swt bukan untuk dibangga2kan apatah lagi dikeji.... 
Saya sendiri dlm tak sedar selalu mcm ni.. Bila kena tegur dgn Ustaz, baru sedar diri.. ALLaHu..

Anologi di atas hanya sebagai contoh.. Bukan situasi sebenar supaya tidak menyamai dgn mana-mana kemungkinan.. Maaf kalau ada yg terasa..

0 comments :


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa