Selasa, 29 September 2015

Latih Kendiri Anak Lupakan Gadjet

Ada banyak cara sebenarnya buat anak2 kita tigak hanya memandang gadjet semata2. Bukan gadjet tidak bagus tetapi kalau overdose sendiri mahu ingat la. So gadjet ada pro and con la ada benefit ada jugak disadvantage die jika terlampau penggunaannya terutama dikalangan kanak2. Untuk kanak2 dalam proses membesat let them grow up phisycally kalau boleh selalu bawa mereka aktiviti outdoor yang lebih terbuka dan berpijak pada dunia nyata bukan pada dunia maya. Beriadah bersama keluarga adala sesuatu aktiviti yang lebih merapatkan hubungan silaturrahim sesama famili kalau boleh buat family day so mereka lebih akrab dalam hubungan famili. Parent boleh juga cipta idea kreatif untuk mereka lupa sejenak pada dunia gadjet contoh spt di bawah. Bukan mengeksploitasi anak tetapi lebih melatih kemampuan kendiri mereka supaya pandai berdikari



 










Handphone atau laptop, merupakan gadget masa kini yang dapat membentu manusia dalam bekerja atau berkomunikasi. Namun tidak jarang kita temukan anak-anak yang kecanduan terhdap gadget. Saat inilah peranan ibu bapa sangat penting. Berikut merupakan beberapa tips untuk mengalihkan perhatian anak terhadap gadget.

Bermain bersama
Selain dapat mengalihkan perhatian anak terhadap gadget, cara ini juga mampu mengeratkan hubungan anak dan orang tua.

Biarkan anak bersosial
Biarkan anak Anda bermain dan bersosial dgn kawan-kawan sebayanya di sekitar rumah. Namun jangan lupa, pengawasan orang dewasa juga sangat diperlukan.

Ajak anak Anda ke tempat-tempat menarik
Museum dan zoo merupakan beberapa tempat menarik yang dapat menjadi pilihan Anda untuk refreshing sambil belajar mengenal sejarah atau nama-nama binatang.

Menonton film kartun
Anak-anak sangat tertarik kepada film kartun. Cara ini dinilai baik untuk membantu mengalihkan perhatian anak terhadap gadget. Namun, tetap monitor waktu anak berada di depan tv.

Membuat mainan sendiri
Sediakan alat dan bahan untuk anak Anda membuat mainannya sendiri. Perhatian anak akan terfokus ke mainannya dan melupakan gadget. Sentiasa bersama anak sewaktu mereka membuat mainannya sendiri.

 
Bacakan buku cerita dengan cara yang menarik
Menirukan suara karakter atau tokoh yang ada dalam buku cerita yang Anda bacakan, dapat membuat cerita yang Anda bacakan terdengar lebih seru daripada gadget yang sering dia mainkan.


 

0 comments :


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa