Selasa, 8 September 2015

Doa Air Penawar Untuk Anak-Anak


Aku nak share buat air penawar sendiri untuk anak-anak. Semua ibu perlu tahu dan cuba buat sendiri untuk anak. Tak perlu bagi air kat ustaz-ustaz untuk dibacakan doa kerana kita sebagai ibu boleh buat sendiri malah doa ibu jauh lebih makbul. Ibarat kata-kata ustazah di tv9 yang saya dengar (lupa namanya) , doa seorang ibu buat anaknya ibarat doa nabi kepada umatnya. Masyaallah jangan sia-siakan peluang untuk mendoakan anak kita duhai ibu. Ini perkongsian cara ustazah Norhafizah Musa bagaimana untuk membuat air doa penawar untuk anak. Aku pernah kongsikan doa ini di sini doa air penawar keluarga


Insyaallah, mudah-mudahan sebagai jalan ikhtiar, mari kita buat air penawar sendiri, untuk apa jua niat yang baik-baik, khususnya untuk kesihatan/ kecerdasan mental, fizikal, emosi dan kesucian diri zahir dan batin. Amalan ini ustazah rujuk dalam kitab ‘Dua’ al-solihin’ ( doa orang-orang soleh), karangan Syeikh Abi al-Fida’ Muhammad ‘Izzat A’rief, dekan pusat pengajian arab untuk perubatan cara Nabi dan herba Asia Barat. Alhamdulillah, dengan niat yang suci, keyakinan kita kepada Allah dan berkat ayat-ayat al-Quran, mudah-mudahan sangat mustajab.

Caranya: Baca ayat2 ini dan hembuskan pada air minuman yang bersih.
1. Surah al-Fatihah : 17 X
2. Ayat Kursiy : 17 X
3. Surah al-Ikhlas : 17 X
4. Surah al-Hasyru, ayat 21-24 : 17 X

Sebaiknya air penawar ini kita minum 3 hari berturut-turut tanpa minum air jenis lain. Insyaalah, kita berusaha, Allah jua yang Memustajabkan. Kadang-kadang ustazah doa dulu sebelum bagi anak-anak minum:

" Ya Allah...aku ibu yang lemah, banyak khilaf dan salah. Aku mohon keampunanMu ya Allah, atas setiap rezeki yang telah ku suap ke dalam mulut anak-anakku hingga menjadi darah daging mereka. Barangkali, ada yang tidak jelas ( syubhah), ada yang kotor, ada yang tidak berkhasiat untuk tubuh badan dan akal fikiran mereka. Ampnkan aku Ya Allah, aku bermohon agar Engkau sucikan tubuh badan mereka dari segala yang memberi mudarat, berikan mereka kesihatan yang terbaik, kecerdasan dan kefahaman dalam segala urusan agama, kekuatan hafazan dan segala yang terbaik untuk mereka."

Sama-sama ya , kita doa agar anak2 kita menjadi hamba Allah yang soleh, tidak tertimpa musibah pada agama mereka.
Wallahua'lam.
Ustazah Norhafizah Musa

Teringat kecik-kecik dulu arwah datuk saya mengajar al quran dan selalu dijemput mengajar di mana-mana. Selalu sahaja nampak orang datang bawa botol air besar-besar ke rumahnya dan minta arwah datuk saya bacakan doa untuk penerang hati anak-anak mereka. Terutama sekali bila musim peperiksaan maka lagi ramailah yang datang minta dibuat air doa untuk anak mudah menjawab soalan peperiksaan. Mereka akan tinggalkan botol air tu dan atuk saya akan bacakan doa semasa setiap kali solat. Dia buat dengan ikhlas sahaja tanpa minta bayaran, tetapi kadang-kadang ada juga yang bagi buah tangan tanda terima kasih.

Kemudian semasa saya bersekolah, ibu saya mula buatkan air doa untuk saya dan adik-adik yang masih bersekolah. Berbotol-botol air ibu saya letakkan di tempat solat dan banyaklah doa yang dibacakannya selepas solat. Alhamdulillah air-air itulah yang menjadi minuman kami dan mendarah daging. Syukur pada Allah yang mengurniakan ibu yang sentiasa mendoakan anak-anaknya.

Ibu-ibu semua buatlah untuk anak sendiri air doa ni dari anak kecil lagi ye. Tak perlu minta ustaz tersohor pun, bukannya diorang kenal anak kita. Kita sebagai ibu lah yang lagi kenal anak dan pastinya akan berdoa dengan penuh kasih sayang. Moga-moga anak-anak kita sentiasa dipelihara Allah swt 

Perkongsian Parent Dari Group Whatsap Ibubapa Cemerlang Tahap 1

2 comments :

Syah berkata...

anda ditag
http://nasuha-itsmyessay.blogspot.my/2015/09/giveaway-rm200-by-mkhaicom-2015.html

Hajar Shikin berkata...

Alhamdulillah, lagi bagus kalau buat sndiri kan


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa