Rabu, 19 Ogos 2015

Ibadah Qurban Dan Aqiqah

Tidak lama lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Haji / Qurban / Aidiladha jadi mari kita mengambil peluang ini untuk membuat qurban untuk mencari keredhaan Allah dan bagi yang belum buat aqiqah untuk anak boleh layari http://equrban.com/.

Suatu rumah tangga baru dikatakan lengkap apabila terdiri dari ayah, ibu dan anak. Kehadiran anak dalam keluarga memberikan kebahagiaan tersendiri bagi ayah dan ibu. Anak merupakan harapan masa depan dan memberi makna dalam kehidupan keluarga.

Oleh karena itu kelahiran anak sebagai anugerah dan amanat dari Allah yang patut disyukuri. Aqiqah dapat dipandang sebagai ungkapan syukur kepada Allah atas karuni-Nya dan sebagai ungkapan rasa tanggung jawab atas amanat yang diberikan Allah agar dapat memelihara dan mendidik anak dengan penuh kasih sayang.

Selain itu, dalam aqiqah juga terkandung nilai-nilai sosial silaturahmi serta peningkatan gizi masyarakat karena hewan aqiqah yang telah disembelih dan dimasak selanjutnya akan disedekahkan dagingnya kepada para tetangga serta masyarakat lainnya.

Rasulullah Muhammad SAW bersabda yang artinya :
"Dari Samurah RA dari NABI SAW ia berkata : tiap-tiap bayi tergadai dengan aqiqahnya, yang harus dipotongkan kambing pada hari ketujuh dari kelahirannya. Dan pada hari itu pula dicukur rambutnya serta diberi nama" (HR Abu Dawud dan Tirmidzi)



 Di eQurban ada membuat program waqaf pada yang ingin berinfak ke jalan Allah swt.



eQurban Resources Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan untuk membantu menjana ekonomi rakyat setempat seperti di Kemboja dan Indonesia.

eQurban dengan kerjasama koperasi setempat mengusahakan ladang ternakan lembu dan kambing.

Semua ternakan ini dijaga untuk tempahan Qurban dan Aqiqah oleh umat islam dari seluruh dunia.


Kenapa menempah Qurban dan Aqiqah bersama eQurban?


Tempahan kambing atau lembu yang dibuat bersama kami akan kami sembelih di lokasi seperti Kemboja, Indonesia atau Mekah (terhad semasa hari raya Aidiladha).

Tujuan utama kenapa ianya disembelih di sana adalah disebabkan keadaan ekonomi yang tidak mengizinkan mereka menikmati hidangan daging seperti kita semua di Malaysia.

===
Bagaimana untuk membuat tempahan Qurban atau Aqiqah?
===

Anda hanya perlu mengikut 3 langkah mudah ini

✓ Klik dan pergi ke halaman http://equrban.com/
✓ Pilih bahagian Qurban atau Aqiqah
✓ Kemudian buat pemilihan sama ada Lembu atau Kambing
✓ Isi borang tempahan dan buat bayaran seperti yang dinyatakan
✓ Hantar tempahan.

Semua tempahan akan disahkan oleh pihak admin dalam tempoh 24-48 jam, selepas pengesahan dibuat, anda boleh melihat dalam ruangan arkib tempahan untuk senarai tempahan aktif.

Tempahan aqiqah akan diselesaikan dalam tempoh 60 hari manakala tempahan qurban akan diselesaikan semasa musim raya haji.

Harga untuk tempahan bersama eQurban adalah seperti berikut:

1 Ekor Kambing = RM580 seekor
1 Ekor Kambing (Mekah) = RM450 seekor
1 Bahagian Lembu = RM320 satu bahagian.

tempah sekarang di http://equrban.com/

0 comments :


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa