Selasa, 14 Julai 2015

Pesanan dari Seorang Pantomin Untuk Negara-Negara Islam di Seluruh Dunia



Ada yang menarik perhatian aku setelah melihat melihat acara Arabs Got Talent di youtube, seorang pemuda bernama Amr Amroosi di pentas `Arabs Got Talent 2014` persembahan tersebut adalah pada bulan  Disember tahun lepas  memukau juri dan penonton. Lelaki berasal dari Mesir ini telah membuat para juri dan semua penonton menangis.

Amroosi yang hanya bertshirt hitam memasuki pentas dengan menarik sebuah luggage . Dia kemudian mulai berpantomin. Pada awal pentas itu, hampir seluruh juri dan penonton kertawa melihat mimik muka perwatakan pantomin resebut. Bila tiba wajah Amroosi serius, dengan berlari gaya slow motion sambil membelalakkan mata juri dan penonton mula terpana ada "rase" di situ.
 
Pelbagai gerakan dan gaya ditampilkan menjadi semakin banyak diperagakan Amroosi. Gerakan menembak, tertembak, hingga terkena ledakan bom. Penampilan pantomim Amroosi mencapai kemuncaknya ketika ia menjahit sendiri bekas luka yang ada di perutnya, ekpresi yang diperlihatkan Amroosi  sambil menitikkan air mata sangat sempurna dan sebak..terhabru.


Inilah yang mulai membuat para juri dan penonton serius mengikuti kesungguhan Amroosi. Para juri yang semula tersenyum lebar menjadi terdiam. Mereka tertegun. Bahkan, di antara para juri yang berlarutan dengan adegan Amroosi dan menitiskan air mata.

Kisah yang dibawakan dalam pantomime Amroosi ini memang sungguh menyentuh hati. Dia bercerita soal negara-negara Arab Dubai yang tengah goyah dengan pelbagai konflik berdarah.

Melalui pantomime inilah Amroosi meminta bangsa Arab bersatu. Dalam adegan itu pula dia merobek pelapis kain tshirt bahagian depan. Dan di sebalik lapisan itu terlihat bendera-bendera  negara di jazirah Arab. Bendera paling atas adalah bendera Palestina, negeri yang sampai sekarang masih dijajah zionis Israel. Di akhir adegan itu, Amroosi membelakangi juri dan menangis.

Di akhir persembahannya, Amroosi berpesan agar semua bangsa Arab bersatu dan berjuang, mempertahankan apa yang menjadi hak mereka. Melindungi tanah serta keluarga mereka. Atau jika tidak, semua yang mereka punya akan hilang dan luput dan akan terlambat diselamatkan dan untuk bermula kembali.

Sebelum melakukan aksinya, peserta dari Mesir ini menyatakan bahawa penampilannya kali ini ada kaitannya dengan permasalahan bangsa Arab yang meruncing dan berlaku  sejak ia kecil.

"Aku punya sebuah pandangan, ingin ku tampilkan dalam sebuah penampilan. Dan ini adalah sebuah permasalahan yang sangat penting, yang aku alami dalam hidupku sejak aku masih kecil dulu. Pesan yang ada dalam penampilan ini memiliki nilai yangg sangat dalam, menyentuh tapi kini telah sirna dalam hidup kita. Aku berjanji akan menampilkan sebuah persembahan yang sangat bernilai buat bangsa Arab," demikian Amroosi.

Video tersebut dapat di tonton di sini

0 comments :


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa