Ahad, 4 Mac 2012

Jangan Bandingkan Anak

Perbezaan Perkembangan Anak Lelaki Dan Anak Perempuan

Sebagai ibu kepada sepsang cahaya mata dah tentu dapat melihat perbezaan perkembangan mereka. Bercakap tentang perkembangan kanak-kanak. Spls mendidik mereka dengan cara yang sama, dapat melihat perbezaan keduanya yang begitu ketara. Menjadi salah satu keslaahan untuk meletakkan pencapaian atau target yang sama pada anak-anak kerana setiap mereka adalah berbeza. Apa lagi kalau mereka memang dari jantina yang berbeza.

Dania lebih lebih jelas pertuturannya dan lebih lancar berbanding abangnya Haiqal bercakap laju namun kurang fahami butirannya. Namun begitu mereka berdua mempunyai kemampuan tersendiri dan berbeza. Anak2 ibu memang bijak sebenarnya tak perlu lihat dan bandingkan  anak orang yang sudah boleh itu dan ini sedangkan kita tahu keupayaan dan kepintaran serta keisitmewaan anak kite sendiri. Faktor perbezaan perkembangan boys n gurl kids: Ini diambil dari blog: http://darwishndarwisya.blogspot.com

1) Lebih bermain
2) Buas
3) Tidak fokus
4) Tidak boleh duduk diam walau dimarah (tak takut)


Didiklah anak-anakmu bersungguh-sungguh

"Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: adalah manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala perkara yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala apa yang disuruh." (Surah At-tahrim: 6)

1 comments :

myfreeminded berkata...

Tq 4 d info, saya tengah cari tentang perkembangan anak lelaki dan anak perempuan. :)


Get this widget here
Ruang Iklan Untuk Di sewa